Prešovčania nesúhlasia s rušením 10-minútového lístka v MHD. Na vedenie mesta smerujú petíciu


Foto: Prešovčania nesúhlasia s rušením 10-minútového lístka v MHD. Na vedenie mesta smerujú petíciu Foto: Facebook/Dopravný podnik mesta Prešov, a.s.

V prešovskej MHD sa plánujú zmeny, medzi ktorými je aj rušenie 10-minútového lístka. Mnohí Prešovčania s touto zmenou nesúhlasia a primátora mesta Františka Oľhu kritizujú. Vytvorili dokonca petíciu, v ktorej žiadajú nerušenie 10-minútového lístka na MHD v Prešove.

Podľa tvorcov 10-minútovým lístkom podporia prestupovanie z áut do MHD. Podľa nich je možné za 10 minút cestovať po celom meste, do práce, do škôl či na nákupy. Okrem toho argumentujú tým, že do mesta môže 10-minútový lístok prilákať turistov.

„Rozpočet mesta neutrpí. Občania Prešova zmenia názor na vedenie mesta, ktoré iba zvyšuje, ruší a obmedzuje mobilitu. Nerušte 10-minútový lístok na cestovanie. Petíciu smerujeme na vedenie mesta,“ uvádzajú v petícii.

Súhlasíte so zrušením 10-minútového lístka?

Poslanec Mestského zastupiteľstva mesta Prešov Martin Eštočák sa v príspevku na sociálnej sieti pýtal používateľov, či súhlasia so zrušením 10-minútového lístka a pod príspevkom sa spustila veľká diskusia. 

Väčšina používateľov v komentároch pod príspevkom uvádza, že s touto zmenou nesúhlasí, 10-minútové lístky využívajú na svoju pravidelnú prepravu po Prešove. 

„Nesúhlasím so zrušením 10-minútového lístka. Ako ZŤP často využívam iba jednu alebo dve zastávky. So zvýšením cestovného nesúhlasím, už teraz je problém vyžiť z nízkym invalidným dôchodkom,“ uvádza pani Viera.

Klaudia pod príspevkom uvádza, že taktiež so zrušením nesúhlasí, podľa nej sú ceny už teraz neúnosné a ak ich chcú ešte zvyšovať, mali by nechať aspoň 10-minútový lístok bez zmeny. 

„Málokedy chodím MHD a ak, tak na dlhšiu trasu. Tak mi to až tak nevadí. Ale je to nefér voči ostatným, čo MHD využívajú častejšie a aj na kratšie trasy,“ uvádza Emília.


Podľa Adriany pri dnešných zápchach cestujúci za 10 minút ďaleko nezájde. Ak pôjdu ceny lístkov hore, podľa nej človek radšej jednu alebo dve zastávky prejde pešo, ako keby mal sedieť v zápche v autobuse a platiť za lístok. 

Názory cestujúcich sú naozaj rozporuplné, no pod príspevkom poslanca Martina Eštočáka prevládajú komentáre, ktoré nesúhlasia s rušením 10-minútového lístka MHD.

Je nereálne, aby sa  ceny v čase nemenili

Ako uviedol hovorca mesta Prešov Michal Hudák, úprava tarify je bežný ekonomický nástroj, ktorým sa dopravné podniky snažia adaptovať na reálny stav cien na trhu a v domácom hospodárstve. Podľa neho je nereálne, aby sa ceny v časč vôbec nemenili.

„Benefit, ktorý sme občanom Prešova predstavili v období volebnej kampane, sme nekomunikovali ako dopravu zadarmo ale bezplatnú MHD. Najprv pre deti mládež a seniorov, postupne neskôr pre všetkých obyvateľov mesta s trvalým pobytom v Prešove. So zavedením prvej etapy sme začali už relatívne krátko po voľbách a ekonomické výsledky DPMP zatiaľ ukazujú, že sa nám tento benefit podarilo implementovať úspešne,“ uvádza Michal Hudák.

Bezplatná MHD nebude pripravovanou úpravou tarify ovplyvnená a ostane v plastnosti bez akejkoľvek zmeny. Tarifa bude nadväzovať na ďalšiu novinku, ktorou je platba kartou priamo vo vozdlách. Mesto uvádza, že pri tejto zmene sa snažili nastaviť nový systém tak, aby chránili ekonomicky najzraniteľnejšie skupiny. 

„Stúpať budú mierne ceny jednorazových lístkov, ale zároveň pri nich zavádzame vyššiu zľavu z pôvodných 40 na 50 percent. Rovnako sme sa rozhodli ponechať nezmenenú cenu pri predplatných časových lístkoch. To absolútne popiera argumenty, ktoré sa šíria na sociálnych sieťach o tom, že ľudí demotivujeme cestovať MHD. Práve naopak, snažíme sa ľudí naučiť využívať časové lístky, či už mesačníky, 3-mesačníky alebo ročné predplatné, ktoré sú vždy najekonomickejšou voľbou, ktorá šetrí ich peňaženky a vo výsledku zaplatia za cestovné menej, ako pri nákupe jednorazových lístkov,“ uvádza hovorca mesta.

Michal Hudák na záver dodáva: „Podporujeme tých, ktorí radi využívajú MHD, sú na ňu odkázaní, zvyknutí a cestujú ňou pravidelne a motivujeme ich pri tomto spôsobe prepravy zotrvať. Rovnako motivujeme tých, ktorí síce cestujú pravidelne, ale kupujú si lístky iba nárazovo, aby vyskúšali pre nich ekonomicky výhodnejšie formy cestovného.“

Podporte nezávislé spravodajstvo a získajte web bez reklám.

Podporiť

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: