Štatistiky hovoria jasne – čitateľské zručnosti slovenských detí sa v posledných rokoch sústavne zhoršujú. V poslednom medzinárodnom testovaní OECD PISA 2022 dosiahli 15-roční žiaci oproti priemeru krajín OECD podpriemerné výsledky vo všetkých sledovaných kategóriách: čítanie, matematika a prírodné vedy.
Pravdepodobne nejde o čisto domáci problém – zahraniční odborníci sú rovnako znepokojení bezprecedentným zhoršovaním celkovej úrovne kognitívnych schopností žiakov vo všetkých 31 testovaných štátoch OECD. Negatívny trend pritom panuje už dlhšie, a nemožno ho označiť len za jeden z dôsledkov pandémie. Podľa názorov niektorých odborníkov hrozí v nasledujúcich generáciách u časti populácie strata kognitívneho myslenia.
V čítaní na tom na Slovensku nie sú oveľa lepšie ani dospelí. Podľa OECD Výskumu kompetencií dospelých PIAAC, má štvrtina Slovákov vo veku od 16 do 65 rokov čitateľskú gramotnosť na úrovni 10-ročných detí, podobný podiel má veľmi slabé zručnosti v matematike a adaptívnom riešení problémov. Dosiahnuté výsledky sú tiež oveľa horšie než boli v predchádzajúcom testovaní.
Zatiaľ čo u nás stúpa podiel ľudí s najhorším stupňom schopností, podiel ľudí na najvyššej úrovni, naopak, klesá. Len 3 % Slovákov majú „elitnú“ úroveň čitateľskej gramotnosti, kedy dokážu rozumieť neexplicitným významom či pracovať s abstraktnými informáciámi a dlhším textom. V priemere krajín OECD je to 12 % ľudí.
Práve klesajúci záujem o knihy považujú odborníci za jednu z hlavných príčin znižovania čitateľských a iných kognitívnych zručností. Deti radšej siahnu po rýchlo dostupnej online zábave, pričom sú sústavne vystavené veľkému množstvu podnetov. Klesá u nich schopnosť sústrediť sa a zhoršuje sa školský prospech.