Vysoké Tatry sa pripravujú na významnú investíciu, ktorá má zmierniť preťaženie parkovísk a dopravné kolapsy počas turistickej sezóny. V Tatranskej Lomnici má vyrásť nový dopravný uzol – moderná autobusová stanica s podzemným parkoviskom. Tento ambiciózny projekt však rozdelil verejnosť. Kým samospráva ho považuje za nevyhnutný, občianske združenie Žijem v Tatrách! varuje pred jeho negatívnymi dopadmi. Na situáciu upozornil prešovský Korzár.
Na realizáciu projektu bolo vyčlenených 4 milióny eur pochádzajúce z eurofondov a štátneho rozpočtu. Jeho hlavným cieľom je regulácia dopravy v Tatrách a podpora verejnej dopravy v rámci Plánu udržateľnej mobility regiónu. Mnohí očakávali, že financie budú smerovať primárne na záchytné parkoviská mimo centra Tatier, no mesto sa rozhodlo pre výstavbu podzemného parkoviska priamo v Tatranskej Lomnici.
Práve toto rozhodnutie sa stalo predmetom ostrej kritiky. Občianske združenie upozorňuje, že projekt ide proti ekologickým princípom – zatiaľ čo iné mestá sa snažia znižovať množstvo áut v centrách, Tatry naopak rozširujú parkovacie kapacity. Plánovaná kapacita 150 až 200 parkovacích miest podľa aktivistov situáciu nezlepší, ale môže ešte viac podporiť individuálnu automobilovú dopravu v citlivom horskom prostredí.
Primátor Jozef Štefaňák projekt obhajuje a argumentuje tým, že autá musia niekde parkovať, kým sa nevybuduje komplexný systém regulácie dopravy. Podľa jeho slov väčšina obyvateľov návrh podporuje a odmietnutie takejto investície by bolo „zlým hospodárením“.
Zároveň však priznáva, že realizácia projektu bude náročná výzva, keďže mesto má na dokončenie len jeden rok. Kritici upozorňujú, že práve tento časový tlak a nedostatok povolení môžu celý projekt skomplikovať či dokonca ohroziť.
Občianske združenie navyše varuje, že ak projekt nebude v súlade s pravidlami EÚ, môže dôjsť k pozastaveniu financovania alebo vyhláseniu niektorých výdavkov za neoprávnené. Odborníci sa obávajú, že v prípade nestihnutia termínu by mohla v Tatranskej Lomnici vzniknúť len rozkopaná plocha a nedokončená infraštruktúra.
Už v roku 2024 bolo v prevádzke bezplatné záchytné parkovisko s kapacitou 450 vozidiel v areáli bývalého Eurocampu pod Tatranskou Lomnicou. Toto parkovisko bolo prepojené s kyvadlovou autobusovou dopravou, ktorá premávala v 20-minútových intervaloch počas špičky a v 40-minútových intervaloch mimo nej, pričom spájala Tatranskú Lomnicu, Tatranské Matliare a Bielu vodu, uviedlo v minulosti mesto.
Tento systém mal za cieľ znížiť počet áut v centrálnych oblastiach Tatier tým, že návštevníci mohli zaparkovať na okraji a pokračovať verejnou dopravou. Plánovaný dopravný uzol s podzemným parkoviskom v Tatranskej Lomnici však vyvoláva otázky, či nejde proti tejto stratégii, keďže by mohol prilákať viac áut priamo do centra.