Nedávno sme informovali o probléme, ktorý dlhodobo trápi obyvateľov sídliska Juh v Kežmarku. Z vodovodného kohútika im tečie žltá alebo hnedá voda, častokrát so zápachom. Na takýto problém sa často sťažujú pri pustení studenej a aj teplej vody. Obyvatelia sa v takejto vode musia často sprchovať, kúpať, variť z nej či prať oblečenie.
Na problém sa v stredu 5. februára sťažoval aj Kežmarčan Rastislav. Zamútená voda vo večerných hodinách z kohútika tiekla podľa jeho slov na ulici Lanškrounskej. V nedávno uverejnenom článku sme uviedli, že konateľ spoločnosti Spravbytherm, ktorá dodáva teplú vodu, Marián Bešenej sa v októbri 2024 pre mesto Kežmarok vyjadril, že koreň problému je nutné hľadať v neprimerane častých odstávkach vody zo strany Podtatranskej vodárenskej prevádzkovej spoločnosti (PVPS).
Podľa neho by mohla byť riešením tohto problému výmena všetkých rozvodov za plastové potrubia, k čomu už došlo na sídlisku Sever. Mesto v tomto príspevku tiež uviedlo, že problém rieši. Radnicu sme kontaktovali už pred uverejnením prvého článku, na naše odpovede doposiaľ nereagovala.
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade v minulosti potvrdil prekročené limity železa a baktérií na sídlisku Juh. Konkrétne to bolo v apríli a aj v máji 2024 v dvoch bytových domoch, a to na ulici Lanškrounskej a Kuzmányho. Odobrali vzorky teplej vody a taktiež stery z prostredia.
Problémom bola farba, ale aj kovový zápach či prekročenie medznej hodnoty ukazovateľov – železa a zákalu. V júni 2024 úrad nariadil dodávateľovi teplej vody v daných bytových domoch opatrenia na obnovenie kvality a zdravotnej bezpečnosti teplej vody. V júli RÚVZ Poprad dostal informáciu o tom, že zo strany dodávateľa teplej vody boli prijaté opatrenia.
„RÚVZ Poprad od júla 2024 nemá hlásenú zhoršenú kvalitu teplej vody v predmetných bytových domoch ani z iných objektov v meste Kežmarok,“ uviedol Marek Gallovič z Oddelenia hygieny životného prostredia a zdravia RÚVZ V Poprade.
„Sídlisko Juh v meste Kežmarok je zásobované kvalitnou pitnou vodou z prameňov a vrtov z Liptovskej Tepličky. Počas odstraňovania porúch na verejnej vodovodnej sieti alebo počas realizácie investičných činnností, rekonštrukcii alebo obnove vodovodov môže dôjsť ku krátkodobému zhoršeniu senzorických vlastností dodávanej pitnej vody. Uvedené situácie sú krátkodobého charakteru a spotrebitelia sú na ne upozornení prostredníctvom internetovej stránky mesta Kežmarok alebo našou službou SMS info. Ojedinele sa aj v minulosti riešili sťažnosti v niektorých vchodoch bytových domov na sídlisku Juh, na uliciach Lanškrounská, Petržalská a Bardejovská,“ uviedla tlačová hovorkyňa PVPS Božena Dická.
Doplnila, že zákal pitnej vody nebol zistený vo všetkých vchodoch a budovách na sídlisku Juh. „PVPS, a.s. preverila, že zákal vody sa neprejavil na ďalších odberných miestach, a teda nebolo potvrdené plošné znečistenie pitnej vody vo verejnom vodovode,“ dodáva Božena Dická.
V niektorých vchodoch sú vodovodné prípojky z materiálu (z čiernej ocele bez pozinkovania), ktorý nie je vhodný na dodávku pitnej vody. Podobná situácia je vo viacerých vnútorných rozvodoch bytových domov. Obyvatelia, ktorí majú s vodou problém, prevažne pochádzajú z bytových domov, u ktorých nebola riešená výmena vnútorných rozvodov, ktoré sú už po dobe životnosti. Taktiež neboli rekonštruované časti vodovodných prípojok od bodu napojenia po vodomery v šachtách jednotlivých vchodov.
„Všetky zainteresované strany – vlastník vodovodu, prevádzkovateľ, správca budov a vlastníci bytov sú zodpovední za poskytovanie kvalitných služieb, ktoré zabezpečujú bezproblémovú dodávku pitnej vody spotrebiteľom. Je preto nevyhnutné, aby všetky uvedené organizácie navzájom spolupracovali a zodpovedne pristupovali k uvedeným problémom,“ doplnila Božena Dická.