Podvodníci na Slovensku sú čoraz vynaliezavejší. Aktuálne sa internetom šíri napríklad podvod, pri ktorom majú ľudia odfotiť z obidvoch strán svoje platobné karty a takýmto spôsobom získať výhry od známych spoločností.
Okrem toho už v minulosti pracovníci Slovenskej pošty zaregistrovali rozličné podvodné sociálne siete, e-maily, telefonáty či SMS a MMS správy, ktoré boli zasielané v mene pošty. Napriek tomu, že na takéto praktiky dlhodobo upozorňujú, ide stále o veľmi časté podvody, ktoré sú cielené aj na obyvateľov Prešovského kraja.
Ľudia väčšinou dostanú SMS alebo MMS správu, e-mail, prípadne telefonát, v ktorom pošta žiada doplniť údaje na objednanú zásielku, aby mohla byť doručená, alebo okamžité uhradenie dobierky, colných poplatkov, prípadne poštového kuriéra, ktorý má zásielku vyzdvihnúť.
„Že ide o podvod, rozoznáte aj podľa nepravdivých údajov uvedených v podvodnom maile: zákaznícka podpora Slovenskej pošty nefunguje 24 hodín a telefónne číslo na ZC je 0850 122 413 a nie 0850 192 413. Slovenská pošta tiež neposkytuje službu platobnej brány a akékoľvek poslané peniaze cez akúkoľvek službu či banku vždy jednoducho prídu. Nie je potrebné platbu prijímať zadávaním akýchkoľvek údajov,“ informuje Slovenská pošta na svojej webovej stránke.
Slovenská pošta vo svojom vyjadrení dodáva, že nikdy nežiada uhradenie colného konania ani iných poplatkov prostredníctvom SMS a MMS správy, e-mailu či telefonátu. Zároveň informuje, že ak klient na podvod už zareagoval a bola mu spôsobená škoda, je potrebné, aby sa ihneď obrátil na orgány činné v trestnom konaní.
Rovnako sú veľmi časté aj podozrivé SMS správy a e-maily, ktoré sú posielané v mene rôznych slovenských bánk. Prostredníctvom týchto správ chcú podvodníci získať prístupové heslá k elektronickému bankovníctvu, ale aj k číslam platobných kariet. To sa môže stať aj v prípade, ak nie ste klientom banky, ktorá vám takúto správu zaslala.
Národná banka Slovenska vo svojom článku odporúča, aby ste si pred kliknutím na priložený odkaz odpovedali na niekoľko otázok, ktoré vám pomôžu predísť komplikáciám spojeným s podvodom. Na začiatok je dôležité uvedomiť si, či vôbec ste klientom banky, ktorá vám správu poslala. Následne odporúča skontrolovať e-mailovú adresu odosielateľa, pričom by v názve spoločnosti nemal byť preklep.
Varovný prst je potrebné zdvihnúť aj v prípade, ak je správa napísaná s gramatickými chybami, prípadne komplikovaným jazykom alebo je komunikácia až príliš osobná. Rovnako by pre vás mali byť podozrivé aj správy, v ktorých je využité všeobecné oslovenie, prípadne z tejto komunikácie cítite pocit naliehavosti, pretože podvodníci zvyčajne čakajú odpoveď do 24 hodín alebo okamžite.