Každororočné vyúčtovanie nákladov na vykurovanie a teplú vodu je pre niektorých ľudí strašiakom, pre iných zas príjemným obdobím, v ktorom sa môžu tešiť na preplatky. Vykurovanie za rok 2023, ktorého splatnosť prebieha práve v tomto období má však hneď niekoľko zvláštností. Od minulého roku totiž platia zmeny, ktoré ovplyvnia faktúru za teplo v bytovkách.
Podľa odborníkov je nový systém spravodlivý najmä pre ľudí, ktorí vo svojich bytoch kúria, no zároveň „vykurujú okolité nevykurované“ byty a miestnosti. Podľa nových pravidiel tak zaplatia viac práve tí, ktorí sa počas studených zimných mesiacoch snažili ušetriť na úkor svojich susedov. Ušetriť, naopak, sa podarí tým, ktorí poctivo kúria.
Na sociálnej sieti sa k danej téme rozvírila nevídaná diskusia. „Nemá niekto podozrenie na nekalú činnosť spoločností Spravbyt komfort, ohľadom ročného vyúčtovania nákladov spojených s bývaním? Opakovane, už tri roky po sebe mám nedoplatok za teplo v nemalej čiastke, pričom sa úmerne navyšuje predpis, zvýšená suma na inkasovanom lístku,” napísal Prešovčan na sociálnej sieti.
„Na radiátoroch má človek samé nulky. Čo je to za logiku, vytápať, aj keď človek nie je doma napríklad polovicu mesiaca. Napríklad pracuje v zahraničí alebo môže byť dlhodobo hospitalizovaný. Som o tom presvedčený, že Spravbyt umelo núti nájomcov, aby kupovali drahé teplo a núti platiť aj tých, korí ho reálne nespotrebovali. Čo je to za chorá doba?” pýta sa.
Obyvatelia bytov nedokážu pochopiť, ako môže niekto prejsť vykurovacou sezónou s „nulkami na radiátoroch“. „Nemáme podozrenie. Choré je mať nulky na spotrebe. Viem, čo to znamená mať byt a z každej strany majú zavreté radiátory,“ reagoval jeden z komentátorov. Na otázku, či je podľa jeho názoru spravodlivé platiť za neodoberanie tepla reagoval rázne. „Jasné. Lebo ten byt mu vykuruje niekto iný a o je nespravodlivé,“ dodal. S rovnakým pohľadom prispela aj ďalšia komentujúca. „Keby ste bývali v dome, tiež by ste na mesiac vypli kúrenie?“ pýta sa špekulantov.
Ostrej kritike sa ľudia, ktorí sa vyhýbajú vykurovaniu v zime, nevyhli ani zo strany ďalšej komentujúcej. „Dosť neuvážené tvrdenie, neznalosť neospravedlňuje. Viniť z niečoho nekalého (Spravbytkomfort, pozn. red.), ste jednoducho nezodpovední. Boli ste včas informovaní, čo bude a ako to bude fungovať. Takže, mať vypnutý radiátor je blud. Tento spôsob rátania určuje zákon, takže správcovské spoločnosti sú povinné dodržať to, čo im právny predpis ukladá,“ vysvetlila rázne.
Ako vysvetlila hovorkyňa spoločnosti Spravbytkomfort Adriana Birošová, pri akejkoľvek činnosti postupujú v súlade s právnymi predpismi SR. „Je tiež potrebné uviesť, že správca bytových domov má za úlohu vyfakturované skutočne dodané množstvo tepla a teplej vody rozpočítať medzi byty v bytovom dome. Rozpočítanie medzi byty správca vykonáva v zmysle platných predpisov, vyhlášok a rozhodnutí vlastníkov bytov a NP. Preto odmietame akékoľvek podozrenia na nekalú činnosť,“ vysvetlila Birošová s tým, že správne rozúčtovanie nákladov je pod drobnohľadom Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).
„Je veľmi ťažko posúdiť na základe všeobecne položenej otázky od zákazníkov o nedoplatkoch, aké boli dôvody nedoplatkov. Vplýva na to viac faktorov, jedným z nich sú napríklad aj nastavené mesačné zálohové platby, ktoré správca navrhuje a vlastník ich nemusí rešpektovať, alebo nepravidelné uhrádzanie určených zálohových platieb, ktoré potom pri ročnom vyúčtovaní môžu spôsobiť nedoplatok,” dodáva v stanovisku.
Poukázala aj na zmenu legislatívy z roku 2022, tá mala vplyv aj za vyúčtovanie nákladov z a teplo v roku 2023. „Vlastníci bytov boli na domových schôdzach, ako aj v Magazíne SPRAVBYTKOMFORT informovaní o zmene spôsobu rozpočítania nákladov za teplo. Touto vyhláškou bolo určené spravodlivejšie rozpočítanie nákladov medzi byty, aby nevznikali enormné rozdiely v nákladoch, kedy niektorým vlastníkom vznikali náklady v niekoľkých tisícoch eur, čo nebolo možné ani z fyzikálneho hľadiska, aby odobrali toľko tepla,“ dodáva s tým, že spoločnosť je pripravená zodpovedať akékoľvek otázky klientov.