Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) sa v posledných rokoch dostáva do centra pozornosti nielen kvôli neustále rastúcim cenám cestovného, ale aj pre svoje finančné rozhodnutia, ktoré vyvolávajú vážne otázky o efektívnosti hospodárenia. Najnovším príkladom je predražená zmluva na strážnu službu, ktorá bola podpísaná za kontroverzných okolností. Na túto skutočnosť upozornil poslanec mestského zastupiteľstva Martin Eštočák, ktorý poukázal na výrazné zvýšenie nákladov a netransparentný výber dodávateľa.
Zmluva na poskytovanie strážnych služieb bola podpísaná 10. decembra 2024 – presne v deň, keď bol odvolaný vtedajší riaditeľ DPMP Peter Davidov. Ten, namiesto toho, aby obhajoval svoje kroky pred mestským zastupiteľstvom, odišiel a ešte pred ukončením svojho pôsobenia podpísal novú, podstatne drahšiu zmluvu, uviedol Eštočák:
Doterajšie podmienky boli omnoho výhodnejšie
V roku 2022 prišlo k prvému zvýšeniu cien o približne 12 %, no v decembri 2024 sa náklady na tieto služby dramaticky zdvihli:
Celkové náklady na tieto služby sa tak môžu ročne vyšplhať na približne 400 000 €, čo znamená výrazný dopad na financie podniku a mestský rozpočet.
Dopravný podnik ako verejný obstarávateľ má povinnosť dodržiavať zákony o verejnom obstarávaní. Existuje však mechanizmus, ktorý umožňuje priame zadanie zákazky bez otvorenej súťaže, ak celková hodnota neprekročí 443 000 €.
Podľa poslanca Martina Eštočáka sa DPMP v minulosti opakovane pohyboval tesne pod touto hranicou – či už pri prenájme autobusov za 439 200 €, poradenských službách za 427 200 €, alebo teraz pri strážnej službe. To vyvoláva otázky, či nejde o premyslenú stratégiu, ako sa vyhnúť transparentnej verejnej súťaži.
Navyše, podľa dostupných informácií predchádzajúci dodávateľ strážnych služieb vyjadril záujem pokračovať a opakovane oslovoval DPMP s ponukami. Napriek tomu nebol ani len prizvaný k rokovaniu a zmluva bola pridelená novej spoločnosti MKZ Prešov, s.r.o.. Čo bolo skutočným kritériom výberu? Kto z tohto profituje?
Celá situácia je o to závažnejšia, že v tom istom čase došlo k výraznému zdraženiu cestovného v MHD Prešov. Od 1. januára 2025 si obyvatelia mesta priplatia za dopravu, pričom oficiálnym dôvodom je „nutnosť pokryť rastúce náklady podniku“. No zároveň vidíme, že tieto náklady sa často zvyšujú aj neefektívnym hospodárením a netransparentnými rozhodnutiami.
Ďalším problémom je personálna politika podniku. Po nástupe riaditeľa Petra Davidova začal v DPMP výrazný presun manažmentu z Košíc, pričom viacerí skúsení pracovníci z Prešova boli nahradení. Medzi novými ľuďmi sa objavil napríklad Pavol Štec, bývalý zamestnanec Mestského úradu v Prešove, ktorý sa neúspešne uchádzal o post riaditeľa DPMP, no nakoniec získal dobre platenú funkciu riaditeľa technického úseku. Jeho otec v podniku taktiež pôsobí.
Predražené zmluvy, obchádzanie verejných súťaží a pochybné výbery dodávateľov sú problémom, ktorý dopadá priamo na obyvateľov mesta, uviedol poslanec. Zatiaľ čo DPMP argumentuje, že zvýšenie cestovného je nevyhnutné, na druhej strane podpisuje kontrakty, ktoré výrazne zaťažujú mestský rozpočet.
S našimi otázkami sme sa obrátili aj na mesto, správu budeme aktualizovať.