Od 1. januára 2025 nastali v celej sieti prešovskej MHD zmeny. Zmenila sa ponuka cestovných lístkov, upravili sa ceny a zrušil sa doplnkový predaj u vodiča. Boli zrušené jednorazové 10 a 30-minútové lístky, nahradili ich tie s časovou platnosťou 20 minút.
Pred pár mesiacmi vznikla z toho dôvodu petícia s názvom Sme proti novému cenníku MHD v Prešove, ktorej iniciátorom bol Miloš Beladič. Podpísaní pod petíciou nesúhlasili s novým cenníkom lístkov v prešovskej MHD, ktorý začal platiť s príchodom nového roka.
Petícia však neformulovala žiadne požiadavky a podmienky, ktorých splnenie by pri podpísaní vyžadovala. Napísaná bola ako vyjadrenie nesúhlasu so zmenami v prešovskej MHD. Ako však pre Korzár Prešov uviedol hovorca mesta Prešov Michal Hudák, petíciou sa zaoberali. Nebude bodom mestského zastupiteľstva, to nemá oprávnenie ju vybaviť. Tarifa MHD v Prešove totiž nespadá do kompetencie poslancov, ale primátora.
Petícia nesplnila všetky zákonné náležitosti na to, aby ju museli prerokovať v mestskom zastupiteľstve. Hovorca doplnil, že pri väčšine podpisov nebolo možné identifikovať trvalý pobyt signatárov.
Vo februári 2025 vznikla ďalšia petícia z názvom Petícia za vrátenie 10-minútového cestovného lístka do MHD v Prešove a zníženie cien cestovných lístkov na rok 2025. Iniciátormi sú poslanec metského zastupiteľstva mesta Prešov Martin Eštočák ako spolnomocnenec petičného výboru, Miloš Beladič, Martina Copáková, Slávka Čorejová, Matúš Ivanecký a Michael Mikloško.
Spomenutí členovia petičného výboru adresujú petíciu primátorovi mesta Prešov Františkovi Oľhovi a Mestskému zastupiteľstvu mesta Prešov. Podpísaní občania majú na uvedených adresátov žiadosť, ktorá obsahuje tri body.
V petícii žiadajú vrátenie 10-minútového lístka do MHD v Prešove. Dôvodom je, že takýto lístok bol veľmi obľúbený a vo veľkej miere ho využívali cestujúci na krátku vzdialenosť. „Zrušením tohto lístka sa takýmto cestujúcim zvýši cena lístka o takmer 70 percent, čo je neakceptovateľný medziročný nárast,“ uvádza petičný výbor.
Okrem toho žiadajú zníženie cien cestovných lístkov MHD v Prešove. Cena cestovných lístkov sa totiž neúmerne zvýšila a toto navýšenie cien považujú za bezprecedentné a neakceptovateľné.
„Neodzrkadľuje navýšenie životnej úrovne obyvateľov mesta. Pri porovnaní s vybranými mestami má mesto Prešov jednu z najvyšších cien, pričom má menej obsluhovaných trás,“ informujú ďalej v petícii.
Tretím bodom požiadavky sú diskusie k úprave cien cestovných lístkov MHD v Prešove. Mestu vyčítajú, že nekomunikovalo o výraznom navýšení cien s obyvateľmi Prešova a nezohľadnilo spätnú väzbu obyvateľov a ich ďalšiu finančnú záťaž.
„Každý má právo spôsobom neodporujúcim zákonu vyzývať iné osoby, aby svojimi podpismi petíciu podporili. Znenie zákona o petičnom práve si v meste Prešov ctíme a budeme sledovať vývoj petície. Zatiaľ je príliš predčasné hovoriť o jej riešení, keďže je ešte naozaj iba krátko po spustení petície,“ uviedol hovorca mesta Michal Hudák.
Podľa Hudáka je v novej petícii viacero zle interpretovaných informácií. Dvíhanie cien MHD je podľa neho ekonomickou odpoveďou na vývoj v národnom hospodárstve (rast miezd, rast nákladov) a na konsolidačné opatrenia vlády.
„Rovnako, ako sa autor petície pýta, prečo nebola diskusia s občanmi o dvíhaní cien cestovného sa pýtame aj my, ako je možné, že tak drastické konsolidačné opatrenia neboli zo strany vlády diskutované s občanmi SR,“ argumentuje na žiadosť v petícii hovorca mesta. Pripomína, že prešovská MHD je unikátna bezplatnou prepravou pre ekonomicky najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov.
Okrem toho dopĺňa, že mesto ponúka benefity pre Prešovčanov v podobe predplatných časových lístkov v nižšej sume pre ľudí s trvalým pobytom v meste Prešov a dodal, že tieto benefity chcú rozširovať aj ďalej.
„Priorita pre naše mesto je nastavovať výhodnejšie podmienky pre rezidentov, Prešovčanov, ktorí sa svojimi daňami aktívne podieľajú na financovaní tohto mesta a každoročne prispejú zhruba 10 miliónov aj na dopravný podnik. Skladajú sa však takto na verejnú dopravu pre všetkých cestujúcich, teda aj pre tých, ktorí z Prešova nie sú. Nemyslíme si, že je fér, aby všetci využívali rovnaké benefity a Prešovčania na konci dňa dotovali z vlastných peňazí napríklad aj lacné jednorazové lístky, ktoré boli mimoriadne populárne u turistov a ľudí z okolitých miest a obcí,“ informuje Hudák.
Podľa radnice by mali Prešovčania, ktorí sa skladajú na verejnú dopravu na daniach, pociťovať benefity. „Zároveň sa snažíme udržiavať dostupnejšie ceny predplatných časových lístkov, ktoré z ekonomického hľadiska najlepšou voľbou pre pravidelných cestujúcich, ktorí cestujú denne a sú na verejnú dopravu odkázaní. Pri ročnom rezidenčnom predplatnom lístku v prvom pásme s cenou 198 eur to v prepočte vychádza na 16,5 eura mesačne, čo je rozhodne výhodnejšie ako mesačník a neporovnateľne výhodnejšie ako jednorazové cestovné.“
K situácii sa pod článkom Korzáru Prešov vyjadril aj dočasne poverený výkonný riaditeľ DPMP Karel Hirman, podľa ktorého je pre cestujúcich násobne výhodnejšie kúpiť si mesačný, štvrťročný alevo ročný lístok. „ A to ešte viac platí po zmene cien na jednorázové lístky. Pričom vždy boli a sú (logicky) jednorázové lístky určené pre cezpoľných a tých, čo jazdia MHD sporadicky,“ dodal v komentári Karel Hirman.
Ako sa radnica bráni vzhľadom na zvyšovanie cien, tento krok bol nutný, ak chceli zachovať službu verejnej dopravy tak, ako ju ponúkala doteraz. Zmena cien bola podľa samosprávy nevyhnutnou reakciou na ekonomické dopady konsolidácie verejných financií z dielne vlády. To, či sa petíciou budú zaoberať, ukáže až čas a splnený počet podpisov pod novou petíciou.