Po takmer dvojročnej prestávke sa na železničné trate v okolí Humenného vracia vlaková doprava. Od 10. marca 2025 sa obnovili spoje na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Prešov. Cestujúci sa tak konečne zbavili náhradnej autobusovej dopravy a môžu opäť využívať rýchlejšie, pohodlnejšie a ekologickejšie spojenia.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) označuje návrat vlakov za významný krok k zlepšeniu dopravy v regióne. „Návrat vlakov do tohto regiónu je dôležitým krokom k zlepšeniu dopravnej obslužnosti. Prinášame komfortnejšie, spoľahlivejšie a ekologickejšie cestovanie,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Humenné patrí medzi kľúčové železničné uzly na východnom Slovensku. Vlaky boli pre miestnych vždy dôležitou súčasťou každodenného života, a preto ich absencia spôsobila komplikácie. Návrat spojov do Stakčína, Medzilaboriec a Prešova je vítanou zmenou, no Michalovčania si ešte musia počkať.
Napriek obnoveniu väčšiny spojov si Michalovčania musia na návrat vlakov ešte počkať. Úsek Bánovce nad Ondavou – Humenné naďalej zostáva v režime náhradnej dopravy, keďže stavebné práce na elektrifikácii trate ešte nie sú dokončené. Manažérom infraštruktúry, Železniciam Slovenskej republiky, zostáva ešte niekoľko mesiacov práce, kým sa tento úsek dočká modernizácie.
Návrat vlakov tak nie je len technickou zmenou, ale symbolizuje nový začiatok pre železničnú dopravu v regióne, uviedol predstaviteľ železníc. Cestujúci teraz môžu opäť využívať pohodlné spojenia a železnica má ambíciu stať sa preferovanou voľbou pre mobilitu východného Slovenska.
Po viac ako 30 rokoch sa železničná trať z Humenného do Bánoviec nad Ondavou stáva elektrifikovanou. Prvý 9-kilometrový úsek je už dokončený, pričom z celkových 33 kilometrov modernizovanej trate je elektrifikovaná zatiaľ len jej časť. „Vymenili železničný koľajový zvršok, spodok, modernizovali priecestia, zabezpečovacie zariadenia,“ priblížil Filip Hlubocký, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Hoci je návrat vlakov pozitívnou správou, cestujúcich trápi rýchlosť spojov. „Na tejto trati by som povedal, spravidla nepôjdeme rýchlejšie ako 100 km za hodinu,“ priznal Helexa. Výluky a náhradná autobusová doprava v úseku Humenné – Bánovce nad Ondavou zatiaľ pretrvávajú, keďže elektrifikácia trate stále pokračuje. Práce by mali byť ukončené v júli 2025.