Prešovskými sídliskami opäť znie téma správneho parkovania. Odborník radí, ako na to


Foto: Prešovskými sídliskami opäť znie téma správneho parkovania. Odborník radí, ako na to Foto: archívne/nitrak.sk

Problematika parkovania je v Prešove dlhoročným problémom. Najväčší nedostatok parkovacích miest už dlhodobo pociťujú najmä obyvatelia sídlisk Sekčov a Sídliska III. Novou témou v internetových kuloároch sa stala otázka, ako správne šoférom tesne za nami naznačiť, že sa chystáte parkovať. 

„V poslednom čase sa na našich mestských cestách rozmáha nový spôsob parkovania. Je nebezpečný najmä v autami preplnených uličkách. Večera som zažil už niekoľkýkrát v týždni: Pred Vami ide auto, vyhodí smerovku doprava a spomaľuje. Vy dáte smerovku doľava a predbiehate ho, lenže vodič pred Vami nečakane stočí svoje auto doľava. Keďže po ľavej strane cesty tiež stoja autá, musíte prudko zabrzdiť, aby ste mu nezobrali ľavý blatník svojim pravým blatníkom,“ popísal situáciu na Facebooku jeden z Prešovčanov. 

Otvoril preto otázku, ako by mali vodiči správne naznačovať svoj ďalší úkon. Navrhol, aby ľudia signalizovali najprv zmenu smeru vľavo a až následne zmenu smeru vpravo. Niektorí komentujúci radili, aby pri tomto úkone vodič zapol výstražné svetlá.

Zdroj: Facebook/ Prešov

Analytik radí, ako správne reagovať

Ako sa v tejto situácii zachovať  vysvetlil dopravný analytik Ján Bazovský. Podľa jeho slov sa situácia líši v prípade, kedy sa odohráva na jednosmernej ceste alebo v prípade, či je cestá obojsmerná s dvoma jazdnými pruhmi. 


V oboch prípadoch však platí, že smerové svetlá vpravo, ak je parkovacie miesto napravo od vozidla je správne. „Smerovými svetlami naznačujeme, akým smerom budeme meniť smer jazdy. V tomto prípade, ak je parkovacie miesto vpravo, smerovka vpravo je zvolená správne,“ vysvetlil analytik.

Dodáva, že ak je cesta jednosmerná a auto idúce vpredu zastaví alebo spomalí so zapnutým smerovým svetlom, druhému účastníkovi tak vytvorí prekážku v ceste a ten je nútený zastaviť. Vodič idúci za autom musí zastaviť, aby umožnil vodičovi vpredu dokončiť jazdný úkon pri parkovaní, ak by mu to neumožnil, vodič vpredu by nemohol zaparkovať. Takto by upchali cestu,“ dodáva Bazovský.

V prípade, ak chce vodič zaparkovať v obojsmernej ceste, platí pravidlo, že vodič, ktorý parkuje, nemôže vozidlom zasiahnuť do druhého pruhu s tým, aby ohrozil alebo obmedzil vodičov v druhom jazdnom pruhu. „Ak chce vozidlom, alebo časťou vozidla prejsť do druhého jazdného pruhu, musí dať prednosť vozidlám, ktoré v ňom sú, či idú už oproti, alebo v prípade, ak vozidlo za ním začalo úkon predchádzania skôr,” vysvetlil analytik. 

Podľa Bazovského však stále platí, že vodič musí predvídať a dodržiavať dostatočnú vzdialenosť od druhého vozidla, aby dokázal včas zastaviť. „Ak vidím, že sme pri parkovacích miestach, vozidlo predo mnou vyhodilo smerovku vpravo a nemá kam zatáčať, musím predvídať, že chce parkovať. Zároveň musím počítať s tým, že najmä v užších uličkách bude musieť na miesto cúvať. Teda by som mal predpokladať, že v rámci úkonu bude vozidlo kvôli lepšiemu otáčaniu vytáčať aj vľavo,“ uzavrel.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu