Základná umelecká škola v Giraltovciach čoskoro oslávi 60. výročie


Foto: Základná umelecká škola v Giraltovciach čoskoro oslávi 60. výročie Foto: ZUŠ Giraltovce

Základná umelecká škola v Giraltovciach, ktorá v júni oslávi 60-tku, je domom „umenia“ pre vyše 500 žiakov. Navštevujú tri odbory, dominuje hudobný odbor. Najžiadanejším nástrojom sa v súčasnosti stal akordeón.

V tomto školskom roku navštevuje ZUŠ v Giraltovciach 530 žiakov v rámci troch odborov. Radí sa medzi popredné umelecké školy. Podľa slov riaditeľa Petra Zajaca v nej dominujú mladí hudobníci s počtom 203 detí. Druhú veľkú skupinu tvorí 170 tanečníkov a tanečníčok. Výtvarný odbor navštevuje 157 žiakov. V hudobnom odbore vyučujú pedagógovia školy hru na 14 hudobných nástrojoch - klavír, akordeón, gitara, basová gitara, husle, viola, violončelo, kontrabas, cimbal, zobcová a priečna flauta, klarinet, saxofón, bicie nástroje a veľký záujem je aj o spev.

Jeden z nástrojov sa však v poslednom období dostal do popredia. „Najväčší záujem je každoročne podľa poradia o hru na klavíri, gitare, husliach a akordeóne. Tento rok záujem o akordeón predbehol ostatné nástroje,“ skonštatoval. Uvítal by ďalších učiteľov klavíra. „Konzervatóriá majú dosť študentov, a tým pádom aj absolventov hry na klavíri. Mnohí z nich idú na vysoké školy a tí ostatní väčšinou chcú ostať vo veľkom meste.“

Jarné koncerty i besiedky neustále prekvapia, čaká ich jubilejný koncert

V tomto školskom roku oslavuje ZUŠ-ka výročie. „Oslavovať budeme 7. júna slávnostným koncertom našich terajších i bývalých žiakov. Je to už 60 rokov nepretržitej existencie. Okrem toho sa chystáme na súťaže, ktoré popri príprave na výročie zvládame a chystáme sa na koncoročné skúšky a absolventský koncert,“ prezradil P. Zajac.

„Každoročné robíme jarné triedne koncerty, ktoré už máme všetky za sebou, vrátane tanečného, ktorý je veľkou akciou asi pre 300 divákov,“ doplnil riaditeľ, ktorý je právom hrdý na svojich žiakov aj pedagógov.

Hra prináša aj veľa odriekania a trpezlivosti

Predovšetkým hra na hudobný nástroj nie je jednoduchá záležitosť, vyžaduje dennodenný tréning a veľa trpezlivosti. No nie je to podľa neho len o deťoch, najväčšími „motivátormi“ sa okrem učiteľov stávajú rodičia. Neraz musia svoje ratolesti správne namotivovať k hre, udržať ich pozornosť a podporovať ich v tom, aby vytrvali a cvičili ďalej.

„Rodičia by si mali v prvom rade uvedomiť, že návštevou ZUŠky sa z dieťaťa nestáva iba hudobník, tanečník, výtvarník či herec, ale stáva sa z neho človek, ktorý je zvyknutý na zvýšenú každodennú zaťaž, na prácu navyše, na spoluprácu s inými, na verejné vystupovanie a podobne. Najdôležitejšie je presvedčiť ich, aby to nevzdávali, a veru neraz je potrebný nátlak. Forma presvedčovania záleží na rodičoch, ale verte mi, je mi ozaj ľúto každého žiaka, ktorý to vzdá.“


Pandémia ich ovplyvnila, no mladá generácia naberá na sile

Hoci koronavírus podľa jeho slov ovplyvnil žiakov, už to ustáli. Počas obdobia pandémie mnoho starších žiakov ukončilo štúdium . „Bolo to hlavne preto, lebo mali veľmi radi hru v orchestroch a iných zoskupeniach a táto kolektívna spolupráca sa nekonala, preto ich to prestalo baviť. Rád konštatujem, že úroveň všetkých výkonov žiakov sa oproti minulému roku zvýšila a dôsledky koronového poklesu kvality sa rýchlo strácajú. Čo ma však teší najviac, je fakt, že nám opäť rastie silná generácia teraz malých, ale raz „veľkých“ umelcov.“

U starších žiakov bolo vraj stále výnimkou, že chcú odísť, lebo sa im už nechce hrať a majú ďalšie aktivity. „Život na ZUŠ-ke , práca v orchestri, hra na hudobný nástroj, tanec alebo výtvarné umenie – to všetko už nebrali ako záťaž, ale ako každodennú a samozrejmú povinnosť. Dodnes sa sem radi vracajú a prichádzajú nám povedať, ako sa im darí. Verím, že táto dobrá atmosféra prepojená s pocitom spolupatričnosti sa na našu školu vráti,“ dodáva.

P. Zajac: „Všetci snaživí žiaci sú talentovaní. Narúšajú to elektronické médiá.“

Za výnimočných či viac talentovaných považuje všetkých žiakov školy. „Veď dieťa, ktoré každý deň robí prácu navyše, cvičí a pracuje na svojom rozvoji, je výnimočné. No je samozrejmé, že sú aj výnimočné talenty, ale je ich naozaj veľa. Keby som požiadal kolegov, aby uviedli menovite svojich najlepších žiakov, bol by to dosť dlhý zoznam,“ zhodnotil. Kvôli čomu sa podľa neho v súčasnosti ťažšie vyučuje? „Možno vo väčšom rozptýlení pozornosti, menšej schopnosti a často aj chuti učiť sa spamäti náročné veci, a to všetko je hlavne vďaka elektronickým médiám,“ myslí si riaditeľ.

Multitalentované deti pôsobia vo viacerých odboroch naraz

Škola je unikátna v tom, že mnohí žiaci končia štúdium ako multiinštrumentalisti. „Sú hráčmi na viacero nástrojov, majú skúsenosti z hry v orchestroch a iných zoskupeniach. Na škole máme školský orchester, akordeónový orchester junior aj senior, ľudovú hudbu junior i senior, spevácky zbor, gitarový orchester, tanečný dychový orchester Wind band, detský folklórny súbor Giraltovčan. Žiaci navštevujú viacero odborov a často vystupujú nielen ako sólisti, ale aj ako členovia orchestra.“ S radosťou potvrdil, že podľa hodnotení pedagógov konzervatória v Prešove, na ktorom študovalo veľa ich žiakov, zvládnu všetko vynikajúco.

Dieťa sa môže prihlásiť kedykoľvek, prvé talentovky sú v júni

Kedy začína byť žiak pripravený na zaslanie prihlášky, talentové skúšky a zapísanie sa do ZUŠ? Pokiaľ váhate, či máte svoje ratolesti prihlásiť, nechajte si poradiť od kompetentných. Giraltovský riaditeľ ZUŠ-ky prezradili zopár rád.

„Všetkým rodičom odporúčam, aby prišli deti nielen v júni na skúšku, ale kedykoľvek počas školského roka. Radi sa im budeme venovať a poradíme im, kam dieťa zapísať. Na našej škole študujú deti už od predškolského veku a vyučujúci, ktorí ich učia v prípravnom štúdiu, im vedia na konci prípravného ročníka najlepšie odporučiť, na čo sa hodia a v čom by sa mali ďalej rozvíjať,“ radí rodičom.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu