Predajňa Lidl experimentovala so zrušením jednorazových vreciek. Časom možno zmiznú úplne, sú totiž neekologické


Foto: Predajňa Lidl experimentovala so zrušením jednorazových vreciek. Časom možno zmiznú úplne, sú totiž neekologické Foto: pixabay.com

Obchodný reťazec Lidl prekvapil mnohých zákazníkov, keď z jednej z bratislavských predajní nečakane odstránili všetky mikroténové vrecúška na jedno použitie. Opatrenie platilo iba jeden deň, pričom zamestnanci rozdávali zákazníkom zadarmo alternatívne látkové vrecká alebo sieťky, ktoré možno používať opakovanie. Firma tým chce zvýšiť povedomie o problematike jednorazových plastov.

Vrecúška na jedno použitie sú v obchodoch väčšinou k dispozícii zadarmo. Sú praktické pri balení pečiva, zeleniny či ovocia, ale pre planétu predstavujú množstvo problémov. Produkt, ktorý využívame len niekoľko minút až hodín, sa paradoxne rozkladá desaťročia, a ak sa ocitne v prírode, do prostredia sa z neho uvoľňujú toxické látky. Keďže je zadarmo, zákazníci majú často sklony k jeho nadužívaniu.

Len na Slovensku ročne použijeme toľko jednorazových vrecúšok, koľko stačí na vyprodukovanie stoviek ton odpadu. Mäkký plast vo vrecúškach alebo aj potravinových fóliách je problém aj preto, že je ťažké a neefektívne ho recyklovať. Veľká časť z tohto odpadu tak končí vo vodných plochách a na voľných priestranstvách. 

Zámer znížiť objem týchto jednorazových obalov už deklarovala Európska únia aj slovenské ministerstvo životného prostredia. „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využívame pár minút a vyhodíme,“ vysvetlil podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík. To chce podporiť aj reťazec Lidl, ktorý už v roku 2020 spustil projekt Nenechajme to plávať. Jeho cieľom je edukovať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. Ak sáčok naozaj potrebujú, môžu si ho kúpiť za jeden cent, ktorý Lidl zdvojnásobí a venuje na čistenie vodných tokov. 

Ako sa hovorí, najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne. Preto by sme po mikroténových vrecúškach mali siahnuť až po vedomom zvážení všetkých alternatív. Pokiaľ je to možné, najlepšou alternatívou je žiaden obal. Ak to bez obalu nejde, siahnime po opakovane použiteľnom vrecúšku,“ povedala Denisa Rášová, predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia. Ako ďalej doplnila, aj jednorazové mikroténové vrecká sa dajú v domácnosti využiť aspoň zopárkrát. 


Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika, zastáva názor, že veľké zmeny sa začínajú maličkosťami. Preto chce pomôcť zákazníkom zmeniť niektoré zaužívané zvyky, čím by sa planéta výrazne odľahčila. Reťazec sa podľa neho venuje téme životného prostredia systematicky. „Nikdy sme zdarma nerozdávali jednorazové igelitky, zálohovanie plastových fliaš a plechoviek sme testovali dva roky pred spustením systému, dlhodobo sa snažíme odučiť zákazníkov používať jednorazové mikroténové vrecká. Navyše, priebežne upravujeme obaly našich produktov tak, aby boli čo najudržateľnejšie. O zodpovednom používaní plastov teda rozhodne nielen hovoríme,“ deklaroval Špánik. 

Projekt Nenechajme to plávať má za sebou aj konkrétne výsledky: zákazníci si vďaka projektu nevzali 11 887 000 vreciek, čo predstavuje bezmála 26 ton plastov. Ďalších 1666 ton odpadu vylovili zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku a dobrovoľníci zo slovenských riek a vodných nádrží

V rámci stratégie Reset plastic si Lidl stanovil ambiciózne ciele. Do roku 2025 chcú znížiť objem plastových obalov o 30%, do roku 2027 by to malo byť o 35% percent menej, ako v roku 2017.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu